Vårt arbete.

Det här en bara en grundplan som vi gjorde.

Projektarbete Plan Felicia Falkbäck och Dragana Doroski ES06A

Vi har tänkt att skildra en annorlunda bild av Rumänien än vad som syns idag. Det är ganska mycket prat om att länder som kommer in i EU, och är påväg dit, har det bra ställt. Vi vill visa att det inte alltid stämmer.

Vi har valt att fokusera oss på barnen i Rumänien. Vi har tagit Rumänien för att många människor har en bra bild av landet och det ligger ju så nära så man kan inte tro att barnen kan ha det så dåligt.

Ett exempel: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=544285

För att få in estetiska teaterinriktningen i det hela så kommer vi försöka få in lite kultur samtidigt som tex. dockteater, teaterövningar för att hjälpa det sociala sinnet och övriga lekar.

Vi kanske även passar på att se en Rumänsk teater.

Vi kommer att ta bilder på barnhemmet och ha utställning (kanske i entrén).

Vår plan på hur vi ska gå till väga:

Ansöka om pengar för resan från olika organisationer och skolan.

Samla in kläder, leksaker mm och packa in dom i paket. Paketen ska vara sorterade i åldersgrupp.

Samla in pengar för att kunna köpa in mat och nödvändigheter till barnhemmet.

Kontakta Amnesty, Röda Korset, UNHCR för information om utsatta barnhem i Rumänien. Vi satsar på området

kring Temisouara.

Kolla in billigaste resorna och hotell.

Gå till olika affärer och fråga om kläder som inte blivit sålda/ är gamla. Ex. 34ans fynd.

Vi kommer att ta hjälp från lärare, pedagoger och psykologer om vilka spel/aktiviteter är bra för mental hälsa och social kompetens.

Vi funderar även på att tillverka ett dockteater som vi kommer att lämna till dom och bara kanske skriva en berättelse på rumänska.

Vi planerar att åka till Rumänien under påsklovet.

Det är mycket möjligt att vi kommer att ändra och lägga till saker i vår planering.

 

Planen är från 11/9 och har skickats till våra lärare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0